فرهنگی اجتماعی حوزه مقاومت بسیج ولی عصر(عج) شهر زاویه

پیوندهای روزانه
آخرین نظرات



به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، عصر امروز نشست تخصصی کمیسیون تعلیم و تربیت با موضوع گفتمان انقلاب اسلامی با حضور حاج بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش و حسن رحیم پورازغدی در سالن بصیرت ساختمان لانه جاسوسی برگزار شد.

 

در این برنامه حسن رحیم پورازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به حوزه اهداف در کشورمان گفت: کمتر کشوری در حوزه فلسفه به اندازه ما حرف برای گفتن و دارای منابع غنی بوده باشد ما در بحث خانواده، مدرسه، حوزه رسانه، ارتباطات و شبکه های مجازی فلسفه های گوناگونی داریم و باید بدانیم به کدام سمت حرکت می کنیم.


به ادامه مطلب بروید




 

وی گفت: آیات و روایات و راهبردها در قالب دعاهای گوناگون حتی در مورد اینکه چگونه با خدا صحبت کنیم با اشاره به ریز ترین حوزه تربیت اشاره شده است.

 

رحیم پورازغدی با ذکر دعایی از صحیفه سجادیه از حضرت سجاد (ع) اظهار داشت: ایشان در دعای 25 صحیفه می فرمایند «خدایا فرزندان ما را تن سالم، عقایدی درست و از اخلاقی انسانی برخوردار گردان» این بیانات نشان می دهد که در سه ضلع ابدان، ادیان و اخلاق مسئولیت های سنگینی داریم.

 

وی افزود: در حوزه تعلیم قرار نیست که بدون هیچ مداخله تنها از خدا بخواهیم که فرزندان ما را تربیت کند چرا که باید در این امر مهم دستی داشته باشیم.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سخنی دیگری از معصوم تاکید کرد: توصیه ادب و رسم آن به فرزندان مان از دیگر موارد مهم در سیره بزرگان مان است تمام مشکلات مان امروز در سطح جامعه محصول نداشتن ادب در زندگی است که البته بخش بزرگی از آن به عهده آموزش و پرورش می باشد.

 

وی اضافه کرد: تربیت دینی – مذهبی و تربیت مدنی و عرفی در همه دنیا مرسوم است اگر جامعه ای لائیک باشد تربیت مذهبی را زائد و امری شخصی می داند و بر طبق همان نظام آموزشی لائیک طراحی می شود چرا که معتقدند مسئله دین مشکل جامعه را حل نمی کند.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه این در حالی است که این دو با یکدیگر رابطه معناداری دارند اظهار داشت: این شاید در ظاهر ارتباط خاستگاهی وجود نداشته باشد ولی باید جداولی در نظام آموزشی ترسیم شود تا بتواند به این دو مولفه هدف بدهد.

 

وی بیان داشت: در فرهنگ اسلامی و شیعی طبق سخن معصوم هر چه حرام گشت به دلیل ضربه به خود فرد بود اگر آموزش و پرورش بتواند بین جامعه مدنی و جامعه دینی رابطه برقرار کند موفق است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متفکران بسیاری با گرایش های مختلف در مسئله تربیت نظریه پردازی کرده اند گفت: متاسفانه این نظریه ها در دو سه قرن اخیر متوقف شده است و اگر به هزار سال پیش برگردیم خیلی از فیلسوف ها در مورد تعلیم و تربیت نظرات گوناگونی را بیان کردند.

 

وی اضافه کرد: حتی در باره زنگ ورزش، موسیقی و ریاضی نظریه پردازها به مباحثه پرداختند حتی حدود تربیت کودک نیز مشخص شده است.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه انفصال و انقطاع نظریه پردازان باید مجدد احیا شود تصریح کرد: آنها حتی نسبت تربیت با اخلاق را هم بررسی کردند که آیا تربیت همان اخلاق است؟ رابطه تربیت با روانشناسی چیست؟ کشورهای خارجی حتی برای بی محتواترین مبانی در حوزه نظری آموزش و پرورش کار کرده اند.

 

وی ادامه داد: نمی دانم چرا ما در کشورمان برای نظام آموزشی برنامه خاصی نداریم؟ با کدام ترازو مبانی های اسلامی  را می سنجیم؟ اگر می خواهیم گفتمانی درست در جامعه داشته باشیم باید به راهبردهای اسلامی در کشورمان تامل کنیم ..افرادی که افسار تعلیم در جهان راامروز به دست گرفته اند در ابتدا از کلیات به جزئیات رسیده اند حتی اگر غلط بوده باشد

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تمام نظام آموزشی دنیا طبق غرب کپی شده است تاکید کرد: تقریبا همه نظام مدارس امروزه جهان از نظام های انگلیس و آمریکا کپی برداری شده و حتی ما هم بدون بررسی آن در کشورمان اجرا می کنیم.

 

وی اضافه کرد: من معتقدم در حوزه روش ها باید دین و بی دین را در کنار هم قرار دهیم. هر کس در هر حوزه ای بخواهد نظام سازی کند می بایست این روش را به کار ببند.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه متاسفانه هدف های بسیار عالی را ذکر می کنیم ولی در این راستا راهکاری نداریم گفت: هنوز نمی دانیم معلم را چگونه باید تربیت کنیم. این در صورتی است که هزاران سال پیش در این راستا صحبت شده است. فیلسوف های غربی معتقدند که باید از نفی علیت به خداوند رسید این در صورتی است که فیلسوفان مسلمان بر این باورند که از علیت می توان به خداوند نزدیک شد ما اگر قائم به فلسفه مادی برای انسان ها هستیم می توانیم از این راه به فلسفه علم و تاریخ پی ببریم.

 

وی با اشاره به سخن یکی از مسئولین مبنی بر اینکه آب خوردن ما نیز امروز به تحریم و مسئله غرب مربوط است گفت: مسئولان اجرایی ما صریحا می گویند همه مشکلات مان کلیدش به دست آمریکاست. حتی برای مسئله آب خوردن نیز باید به آنها وابسته باشیم این در صورتی است که غربی ها زمام تربیت را به دست گرفته اند.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه غربی ها از سنین کودکی به فرزندان شان ما می توانیم را آموزش می دهند ادامه داد: از کلاس دوم و سوم در گوش کودکان شان در سراسر اروپا می خوانند که غربی ها بر شرقی ها برترند و از اوایل قرن بیستم در تمام مدارس جهان شرق که به دست غرب افتاد آموختند که شما نمی فهمید که این یعنی مصداق شما نمی توانید.

 

وی اظهار داشت: اینکه برخی از مسئولان صراحتا می گویند آب خوردن مان با اراده غرب است محصول آموزش و پرورش و درس خواندن در مکتب غرب است امروز حتی نخبگان مان متاسفانه با این تفکر بزرگ شده اند.

 

رحیم پورازغدی با بیان اینکه امروزه بچه هایمان حسرت قرار گرفتن در موقعیت غرب را دارند گفت: این امر مانند زهری است که در حلق آموزش و پرورش مان ریخته شده و متاسفانه مسئله «ما می توانیم» به درستی بیان نشده است.

 

وی ادامه داد: یکسری از افراد باور دارند که مشکلات را تنها غرب حل می کند البته باید گفت این گونه افراد در این مدارس درس خوانده اند باید بدانیم در مدارس مان چگونه برخورد کنیم. امروز نخبگان مان بر این باورند و می گویند ما نمی توانیم این مشکل به دست آموزش و پرورش است که به آنان یاد نداده چرا که حضرت امام همیشه بر این باور بودند که ما می توانیم این شعار را آموزش و پرورش غرب از کودکی به فرزندان شان یاد داد.

 

رحیم پورازغدی بابیان اینکه غرب در تلاش است تاریخ جعلی بسازد تا به کودک شان بگوید «شما می توانید» در پایان خاطر نشان کرد: ما متاسفانه نمی توانیم در آموزش و پرورش گفتمان سازی کنیم مگر اینکه فرزندان مان بعد از 12 سال درس خواندن پس از بیرون آمدن از محیط آموزشی بتوانند بگویند که چه کسی هستند؟ در برابر چه کسانی مسئول هستند؟ چه حقوقی دارند یا ندارند؟ و چه توانی برای حل مشکلات جامعه دارند و بر این باور باشند که می توانیم.

فرهنگی

نظرات (۱)

عالیییییییییییییییییییییییییی
............................................
پولدار باشی و خدا نداشته باشی ، به هیچ جا نمیرسی !

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی