فرهنگی اجتماعی حوزه مقاومت بسیج ولی عصر(عج) شهر زاویه

پیوندهای روزانه
آخرین نظرات





به گزارش خبرنگار دانشگاه «خبرگزاری دانشجو»، بسیج دانشجویی دانشکده‌های هوافضای دانشگاه‌های شریف،امیرکبیر، خواجه نصیر،مالک اشتر و پردیس فنی تهران در پی صدور قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و به مناسبت روز صنعت دفاعی بیانیه ای را صادر کرد که متن بیانیه به شرح زیر است:

 



بسم الله الرحمن الرحیم

 


پس از  ۱۲ سال کشمکش بر سر بحران ساختگی هسته ای و مذاکرات سخت و فشرده تیم مذاکره کننده، متنی تهیه شده است که بایستی مراحل قانونی خود را طی کند. نکته مهم این است که با این مذاکرات و با متنی که تهیّه شده است، در هر صورت سیاست ما در مقابل دولت مستکبر آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد.


رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان مورخ ۲۰ ام تیرماه سال جاری عنوان کردند که "ما فقط در مورد مسائل هسته ای مذاکره می کنیم. اما دشمنان ایران بار دیگر بدعهدی خود را ثابت کرده و در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بندی در خصوص فعالیت های موشکی کشور اضافه کرده اند که نگرانی هایی را برای دانشجویان و جامعه علمی کشور در این خصوص پدید آورده است.


۱.    در بند ۳ ضمیمه B قطعنامه ۲۲۳۱  آمده: " از ایران خواسته می شود تا به مدت ۸ سال (یا تا وقتی که آژانس گزارش دهد) هیچ گونه فعالیت مرتبط با موشک های بالستیکی که طراحی شده اند تا قابلیت حمل سلاح هسته ای داشته باشند را انجام ندهد. " بدیهی است که "هیچ گونه فعالیت" شامل هرگونه تست، شلیک، آزمایش و ... می باشد.{۱}


۲.    در متن قطعنامه از موشک هایی نام برده شده که طراحی شده اند تا قابلیت حمل سلاح اتمی را داشته باشند. وزارت امورخارجه و همینطور ما اعتقاد داریم که هیچ یک از موشک های بالستیک کشور به منظور حمل سلاح هسته ای طراحی نشده اند اما این عبارت دارای ابهامات بسیاری است که راه را برای تفسیرهای گوناگون از آن گشوده است. طبق رژیم کنترل تکنولوژی موشکی (MTCR) - که توافقی  بین ۳۴ کشور از جمله کشور های ۱+۵ به جز چین می باشد - موشکی که برد بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر داشته باشد و بتواند سر جنگی بیشتر از ۵۰۰ کیلوگرم را حمل کند، قابلیت حمل کلاهک هسته ای را داراست.{۲} لذا موشکی که با ویژگی فوق طراحی شده باشد، قابلیت حمل کلاهک هسته ای را دارد. متاسفانه طبق این تعریف طیف وسیعی از موشک های پیشرفته از جمله بسیاری از موشک های بالستیک کشور که به منظور حمل کلاهک هسته ای نیز طراحی نشده اند ، دارای ویژگی فوق بوده و این مورد ، راه را برای بهانه جویی و اعمال فشار طرف مقابل از این بند پر ابهام گشوده است. برای مثال حتی درگزارشات قبلی شورای امنیت (S/۲۰۱۳/۳۳۱ و S/۲۰۱۲/۳۹۵) موشک های شهاب ۱ و ۳  بعلت توانایی حمل سلاح هسته ای، ناقض قطعنامه ۱۹۲۹  و موشک های سجیل و عاشورا دارای پتانسیل برای حمل سلاح هسته ای معرفی شده بود. {۳} جالب اینکه نماینده دائم آمریکا در شورای امنیت تعاریف و اقلام ممنوعه MTCR را ۴ روز قبل از تصویب قطعنامه در سندی به شماره S/۲۰۱۵/۵۴۶ در شورای امنیت تصویب کرده که در بند ۴ ضمیمه B قطعنامه مورد ارجاع قرار گرفته است. لذا به نظر می رسد دشمن با غرض قبلی قصد سوء استفاده و  فلج نمودن صنعت موشکی کشور را دارد .


۳.    از سوی دیگر از آنجایی که ماهواره بر های ایران از خانواده موشک های بالستیک شهاب می باشد، طبق ادعای طرف مقابل نه تنها صنایع موشکی بلکه صنعت فضایی نیز محدود شده و حتی حق پرتاب ماهواره را نیز نخواهیم داشت. در گزارشات سابق شورای امنیت (S/۲۰۱۲/۳۹۵) ، ماهواره بر سفیر ناقض ممنوعیت های موشکی قطعنامه ۱۹۲۹ شناخته شده بود. حال چه تضمینی وجود دارد که صنعت فضایی کشور طبق قطعنامه ۲۲۳۱ محدود نشود؟{۴}


۴.    در بند ۴ ضمیمه B  قطعنامه اجازه تامین، فروش، انتقال مستقیم و غیر مستقیم، خدمات آموزشی و انتقال فناوری اقلامی که در سند ذکر شده مربوط به MTCR است، مشروط به اجازه "مورد به مورد و تک به تک" شورای امنیت می باشد و مسئله مهم این است که اقلام ذکر شده شامل بسیاری از اقلام و تجهیزات و فناوری های پر کاربردی است که هم در صنعت موشکی(فارغ از توانایی حمل کلاهک هسته ای) و هم در سایر صنایع هوافضایی اعم از حوزه های مختلف مکانیک پرواز، پیشرانش، آیرودینامیک، الکترونیک، متالورژی و شیمی کاربرد دارد. سوالی که وجود دارد این است که اولا آیا این موضوعات به فناوری هسته ای مربوط است که در قطعنامه به آن ها پرداخته شده است و ثانیا بر چه اساسی جمهوری اسلامی باید این حکم ظالمانه را بپذیرد؟ اساسا پذیرش چنین مسئله ای کاملا در تضاد با پیشرفت علم و فناوری علی الخصوص در حوزه موثر و اقتدار آفرین هوافضا می باشد.{۵}


همگان اذعان دارند که توافق اخیر حاصل اقتدار صنایع هسته ای و دفاعی کشور و قدرت بازدارندگی آن می باشد. با توجه به شرایط خطیر منطقه و تهدیدات روزافزون دشمنان قسم خورده انقلاب، در صورت پذیرش این محدودیت های موشکی به وجود آمده چگونه می خواهیم از تهاجم به این کشور جلوگیری نماییم؟ محدودیت های موشکی قدرت بازدارندگی کشور را به شدت کاهش خواهد داد. مسئولین بدانند در میدان نبرد این موشک ها هستند که به کمک شما می آیند ولی اجرای محدودیت موشکی در قطعنامه عملا صنعت موشکی کشور را به مدت ۸ سال فلج خواهد کرد.


ما، بسیج دانشجویی دانشکده های هوافضای دانشگاه های شریف،امیرکبیر، خواجه نصیر،مالک اشتر و پردیس فنی تهران ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و مجاهدات صادقانه و مجدانه‌ی تیم مذاکره کننده هسته‌ای  در راستای وظایف خود نکات مهم ذیل را متذکر می شویم:


در متن برجام از مسائلی در گذشته و حال نام برده شده که برای آژانس همچنان حل نشده باقی مانده و ایران موظف به حل و فصل آن موارد است.{۶} از جمله ی این مسائل ذکر شده گزارش ۸ نوامبر۲۰۱۱ است که در آن به صراحت از نگرانی های آژانس درمورد مسائل موشکی و ابعاد نظامی آن نام برده شده است. آژانس در آن زمان خواستار دسترسی بدون تاخیر به تمامی سایت ها، تجهیزات ، اشخاص و اسناد مورد مطالبه قرار گرفته شده بود که ایران با آن ممانعت کرده و این مسائل همچنان حل نشده باقی مانده است.{۷}


با جدیت هشدار می دهیم آمریکا بدنبال نفوذ در صنعت موشکی کشور و محدودکردن آن است تا توان دفاعی ما را که مشت محکم ملت در عرصه ی نظامی است، تضعیف کند. از دولت محترم می خواهیم هرگز ذره ای در مسائل موشکی عقب نشینی نکند، صنعت موشکی و دفاعی کشور را به طور جدی حمایت کند و زیر بار زورگویی و یاوه گویی دشمنان کشور نرود. هشدار می دهیم هرگونه بی توجهی به صنایع موشکی و دفاعی کشور و عدم حمایت از آن  در این برهه ی حساس زمانی خیانت نابخشودنی به این مردم، کشور و نظام اسلامی است.


از آن جا که فرماندهی معظم کل قوا فرمودند " مسئولین نظامی کشور به هیچ وجه مأذون نیستند که به بهانه نظارت و به بهانه بازرسی و مانند این حرف ها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیتی و دفاعی کشور راه بدهند، یا توسعه دفاعی کشور را متوقف کنند؛ توسعه دفاعی کشور، توانایی دفاعی کشور، مشت محکم ملت در عرصه نظامی، این بایستی همچنان محکم بماند و محکم تر بشود" از فرماندهان نظامی کشور انتظار داریم تا با برگزاری رزمایش موشکی و با ادامه توسعه دفاعی کشور  پاسخی دندان شکن به تهدیدات دشمن مستکبر داده و عظمت جمهوری اسلامی ایران را به رخ دشمنان بکشند. به تمام مسئولان کشور هشدار می دهیم؛ اجازه ندهید خواب پریشان تسلیم شدن این ملت مقابل دشمنان تعبیر شود.


والسلام علی من اتبع الهدی

 

رونوشت :


دفتر ریاست محترم جمهوری  


وزارت امور خارجه


سردار سرلشگر فیروزآبادی، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح


سردار سرلشگر عزیز جعفری، فرماندهی کل سپاه پاسداران


امیر سرلشگر صالحی، فرماندهی کل ارتش


سردار سرتیپ دهقان وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو های مسلح

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱.بند ۳ ضمیمه B  قطعنامه ۲۲۳۱
Iran is called upon not to undertake any activity related to ballistic missiles designed to be capable of delivering nuclear weapons, including launches using such ballistic missile technology, until the date eight years after the JCPOA Adoption Day or until the date on which the IAEA
    ۲. وب سایت مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل آمریکا-http://csis.org/publication/irans-nuclear-missile-delivery-capability                                                                              
A "nuclear capable" missile is defined by the MTCR as one with a payload capability in excess of ۵۰۰ kg combined with a range in excess of ۳۰۰ km.
۳.سند S/۲۰۱۲/۳۹۵ شورای امنیت- صفحه  ۲۰
Two in particular are judged
to be potentially nuclear capable: the liquid propelled Shahab-۳ and the solid-fuelpropelled
Sejil (also referred to as the Sajjil or the Ashura).

سند S/۲۰۱۳/۳۳۱ شورای امنیت- صفحه ۲۱
In January ۲۰۱۳, the Panel submitted a
report to the Committee with its assessment of the launches, which concluded that
“the Iranian launches of the Shahab ۱ and ۳ missiles during the Great Prophet ۷
exercises held from ۲ to ۴ July ۲۰۱۲ constituted a violation by the Islamic Republic
of Iran of paragraph ۹ of resolution ۱۹۲۹ (۲۰۱۰)”.
۴.سند S/۲۰۱۲/۳۹۵ شورای امنیت-صفحه ۱۱
The majority of the Panel
also concluded that the Safir space launch vehicle made use of ballistic missile
technology, and therefore constituted a violation of paragraph ۹ of resolution ۱۹۲۹
(۲۰۱۰).
۵.  قطعنامه ۲۲۳۱ بند ۴ ضمیمه B
All States may participate in and permit the activities described below provided that the Security Council decides in advance on a case-by-case basis to permit such activity:
(a) the supply, sale or transfer directly or indirectly from their territories, or by their nationals or using their flag vessels or aircraft to or from Iran, or for the use in or benefit of Iran, and whether or not originating in their territories, of all items, materials, equipment, goods and technology set out in S/۲۰۱۵/۵۴۶ and of any items, materials, equipment, goods and technology that the State determines could contribute to the development of nuclear weapon delivery systems;

۶.برجام-بخش هسته ای- قسمت A- بند ۱۴
Iran will fully implement the "Roadmap for Clarification of Past and Present
Outstanding Issues" agreed with the IAEA, containing arrangements to address
past and present issues of concern relating to its nuclear programme as raised
in the annex to the IAEA report of ۸ November ۲۰۱۱ (GOV/۲۰۱۱/۶۵).
۷. گزارش۸ نوامبر ۲۰۱۱- به سند GOV/۲۰۱۱/۶۵
In resolution ۱۹۲۹ (۲۰۱۰), the Security Council reaffirmed Iran’s obligations to take the steps required by the Board of Governors in its resolutions GOV/۲۰۰۶/۱۴ and GOV/۲۰۰۹/۸۲, and to cooperate fully with the Agency on all outstanding issues, particularly those which give rise to concerns about the possible military dimensions to Iran’s nuclear programme, including by providing access without delay to all sites, equipment, persons and documents requested by the Agency.  Since August ۲۰۰۸, Iran has not engaged with the Agency in any substantive way on this matter.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی